Aoi Project

Aoi Project

Butikken og oppslagsverket Indigo Indigo ble startet gjennom et annet prosjekts evolusjon – Aoi Project.

Aoi, som opprinnelig ble lansert i 2018 som et bærekraftig klesmerke, hadde en refleksjonsperiode i 2022 som resulterte i utviklingen av Indigo. Hvordan kunne Aoi Project bidra mer til en bærekraftig motebransje? Kunne Aoi Project gjøre ting på en annen måte enn et tradisjonelt klesmerke? Hva mer kunne Aoi Project tilby sine kunder for å engasjere til en bærekraftig livsstil?

2017

Solveig jobbet som fotograf og stylist-assistent i Oslo, og hadde etter noen år i motebransjen fått mer innsikt i dens påvirkning av miljøet. Interessen for mer bærekraftig klær og tilbehør vokste stadig, og letingen etter miljøvennlige og etisk ansvarlige alternativer ble mer og mer oppslukende. Det var ikke lett.

Med en arvet Elna symaskin begynte Solveig å sy egne klær. Jakten på bærekraftige stoffer var heller ikke rett fram, men følelsen av å ha mer kontroll på hva klærne var laget av og hvor de ble laget var bedre enn å handle dem i butikkene.

2018

Med et gründerhode og en umettelig lyst til å skape skjedde det uunngåelige – Sommeren 2018 ble Aoi Project lansert.

Aoi Project skulle egentlig bare være et branding-prosjekt for designstudioet til Solveig og hennes mann, et portefølje-prosjekt for å vise hva designstudioet kunne tilby av branding og foto. Men det skulle vise seg at Aoi skulle stjele hele oppmerksomheten og det ble designstudioet som forduftet.

2019

Den første kleskolleksjonen ble lansert sommeren 2019 –  etter et år til bak symaskinen og enda mer stoff-research.

SS19
AW19
2020-2022

Aoi solgte made-to-order klesplagg og tilbehør internasjonalt og fikk også butikkforhandlere – i Sør-Korea, Japan og Storbrittania.

Aoi ble publisert i More This – Sustainable and Ethical Brand Directory og Considered Magazine.

Kolleksjonene i 2021 og 22 ble fokusert rundt bruken av vintage tekstiler i kombinasjon med de bærekraftige stoffene.

SS21
AW21
SS22

Hva mer kunne Aoi Project tilby sine kunder for å engasjere til en bærekraftig livsstil?

Solveig jobbet nå fulltid med Aoi Project, og følte hun hadde mer å gi. Målet med Aoi var aldri å bli det neste store klesmerket, eller å selge mest mulig klær. Det var å tilby et bærekraftigere alternativ i motebransjen, og å bidra til å engasjere flere til en mer miljøvennlig livsstil. Hva kunne Aoi tilby sin kundegruppe for å underbygge dette?

Idéen om å tilby tekstilene i metervare ble til – Hvorfor holde den verdien for seg selv, når så mange der ute kunne få nytte av dette. Solveig reflekterte tilbake på året hun startet å sy klær til seg selv og hvor mye hun kunne ønske at det var lettere å finne mer bærekraftige stoffer og tilbehør. Det å kunne tilby dette til andre hjemmesyere virket veldig verdifullt.

Samtidig ville det gjøre Aoi Project enda mer transparent – stoffene en var vant med å se kolleksjonene sydd i kunne en lære enda mer om og også kjøpe selv i metervare. Og mønsterne som hadde blitt designet til Aoi kolleksjoner gjennom årene kunne bli publisert, og ville da gi muligheten til at andre kunne sy sine egne Aoi klær hjemme.

Indigo Indigo åpnet sommeren 2022.

Dette ville også bli platformen for å dele mer informasjon om tekstilproduksjon, materialer og miljøvennlige alternativer – For å bidra til økt engasjement rundt bærekraft i motebransjen.

I dag jobbes det flittig med en ny Aoi-kolleksjon, som også skal bli publisert som symønster på Indigo Indigo – og vi har aldri vært så gira på en kolleksjon!

0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbake